Font Size

Cpanel
mosjo-01-200 Ett besök på Mosjö kyrkogård genomfördes av 16 medlemmar i Örebro släktforskare tisdagen den 7 september 2010. Vår guide på denna kyrkogårdsvandring var Leif Hjalmarsson som känner till kyrkogården och dess historia väl.

Datum Aktivitet
3 feb
DIS-Bergslagens tematräff hos Arkivcentrum, Nikolaigatan 3, Örebro.
Tema: Gedcom, DisByt, DisPos och TeamViewer. Gedcom används för export och import mellan olika registreringsprogram. DisByt är en stor databas där släktforskare kan utbyta forskardata med varandra. DisPos är ett modernt sätt att söka arkivkällor. TeamViewer är ett program för fjärrstyrning av datorer och kan vara till hjälp att lösa problem direkt fram datorskärmen.

Tematräffen besöktes av 30 intresserade personer.

23 feb ÖSf:s årsmöte på Centrumgården, Köpmangatan 19, Örebro. Årsmötesförhandlingar. Vår medlem Henry Jansson berättar för oss om "Livet på en släktgård under slutet av 1800-talet". Lotteri. För den som önskar finns kaffe och smörgås att köpa för 40 kr.

Närvarande personer 38

20 mars Släktforskningens dag med aktiviteter över hela Sverige. Vet du namnet på din mormors far? Vi är på plats i vår lokal, Fabriksgatan 8, för att hjälpa dig om det är någon speciell person du letar efter. Alla är välkomna! Vi kommer även att vara på plats i Mariebergs Galleria och på Stadsarkivet.
24 mars DIS-Bergslagens tematräff hos Arkivcentrum, Nikolaigatan 3, Örebro. Tema: Släktböcker och släktträd på hemsidor och CD-skivor. Genomgång av hur dessa kan skapas från Disgen och MinSläkt.

37 personer närvarande

26 april Forskningsresa till Arninge utanför Stockholm. Arkivet har mikrokort för hela Sverige. Intresseanmälan till Åsa Persson. Priset är beroende på transportsätt. Vi planerar bussresa.
29 maj Vårens bussresa går till Värmland. Vi kommer att besöka bl a Nobelmuseet i Karlskoga, Värmlands Museum i Karlstad och Arbetarmuseet Gråbo i Karlskoga. Bussen tar 34 passagerare och hämtar upp vid Scandic Väst (Västhaga) kl 8:00 och vid Svampen kl 8:10. Kaffepaus på f m med medhavd fika. Max 500 kr/person. Anmälan före 12 maj till Kerstin Andersson, tel 019-13 41 22 el. 0739-92 32 63.

Inställd ! Intresset för resan var för lågt för att kunna genomföra den till rimlig kostnad.

28-29 aug Släktforskardagarna 2010. Stor släktforskarmässa med många intressanta föredrag hålls i år i Örebro på Conventum. Boka tid för detta evenemang redan nu. Se mer information på www.sfd2010.se

Ca 2 100 intresserade släktforskare besökte arrangemanget under lördag-söndag.

7 sept Kyrkogårdsvandring Mosjö kyrkogård. Vi träffas på kyrkans parkering och följer Leif Hjalmarsson, som berättar för oss om kyrkogårdens historia och kända personer som är begravda där.
13 okt DIS-Bergslagens tematräff hos Arkivcentrum, Nikolaigatan 3, Örebro. Tema: Kartfunktionen i programmet Disgen 8.2. Inbjuden gästföreläsare är programutvecklare Björn Johansson. Han kommer att demonstrera kartfunktionerna och svara på frågor.

Vi var 32 personer närvarande

26 okt Örebro Släktforskares höstmöte. Plats Öhmans kök, Sveavägen 2 A (på Öster). På dagordningen: fastställande av nästa års medlemsavgifter. Information från Släktforskardagarna och diskussion om föreningslokal. Därefter lyssnar vi på länsmuseichef Mikael Eivergård, som talar om "Människans i anstaltens arkiv". Sedvanligt lotteri. För den som önskar finns kaffe/te och smörgås att köpa för 40 kr.

Vi var 52 personer. Föredraget med Mikael Eivergård blev inställt p g a sjukdom. I stället höll Erland Bohlin ett uppskattat föredrag om 1810 års politiska spel vid tronföljarvalet i Örebro.

november Studiebesök Länsarvet. Vi planerar ett besök på Länsarvet under november månad. Vi återkommer med information på denna plats.

Arrangemanget blev inställt

1 dec DIS-Bergslagens tematräff hos Arkivcentrum, Nikolaigatan 3, Örebro. Tema: Släktforska på Internet. Genomgång av olika databaser som finns tillgängliga. Kom gärna med tips om egna erfarenheter om att utnyttja nätet för släktforskning. Det kommer att ges tillfälle till diskussioner och frågor.

28 personer trotsade det kalla vädret och deltog i diskussionerna.

9 dec Invigning av vår nya föreningslokal Västra Nobelgatan 24. Öppet hus, alla välkomna.
Vi visar lokalen och vilka möjligheter vi kommer att få för släktforskning, forskarhjälp, studiecirklar och annan gemenskap.
Diskutera gärna med oss om hur du vill att lokalen ska utnyttjas.
Vi bjuder på något tilltugg.
Lotteri med fina priser (abonnemang på ArkivDigital, SVAR, Genline m fl)

Vi saknar bra namn på vår nya lokal. T. ex. "Släktforskarlokalen". Kom gärna med egna namnförslag! Skicka mejl...

Inkomna förslag: Släktforskarna (GG), Släktforskarsalen (GG), Släktkällaren (EB), Släktforskarkällaren (EB), Genealogerna (BR), "Studera källorna i källaren" (PB), Släktträffen (ME), Slaktboden (JB)

Mer än 130 besökare under dagen

Invigningen av föreningens nya lokal, Släktkällaren, lockade över 130 besökare under torsdagen den 9 december. Det var öppet hus för alla släktforskarintresserade. Lokaler och utrustning visades även om inte all inredning i form av möbler och datorutrustning var på plats. Alla bjöds på glögg med tilltugg och kaffe med dopp.

En namntävling för att bestämma nya lokalens namn utifrån de inkomna förslagen resulterade i namnet Släktkällaren. Förslagsställare var Erland Bohlin och vinnare blev Ann Mari Ohlsson som vann ett års medlemskap i Örebro Släktforskare. Välkommen i föreningen Ann Mari!

Föreningen tackar speciellt för uppvaktning från Dis-Bergslagen (presentkort och blommor), blommor från Nora Släktforskarklubb, Kumla Släktforskarklubb och Birgitta Eklund samt entréskylt tryckt och sponsrad av Kontorsrutin AB.

Lotterna i invigningsdagens lotteri med fina vinster tog snabbt slut.

Du är här: Hem Föreningen Historik Aktiviteter 2010