Föreningens policy för hantering av medlemmarnas registerdata enligt GDPR

Föreningen bildades 1982 och har nu ca 420 medlemmar, de flesta från Örebrotrakten men också ett antal från övriga Sverige med anor i regionen

Föreningens syfte är att främja medlemmarnas släktforskning och släktforskning i allmänhet, samt sprida kunskap om släktforskning och dess betydelse som kulturfaktor, ideell folkrörelse och vetenskap.

Föreningen anordnar föredragskvällar med intressanta föreläsare, studieresor, kurser i släktforskning och datoranvändning, öppna släktforskarträffar för rådgivning och annan information.

Föreningen ger ut medlemstidningen "Strödda Annotationer" 2 gånger per år i samarbete med fyra andra lokala släktforskarföreningar i Örebro län.

Föreningen samarbetar med Stadsarkivet i Örebro, Dis-Bergslagen och ingår i Bergslagssamverkan.

Föreningens organisationsnummer är 875002-5408.

Föreningens Plusgironummer är 635914-5.

Föreningens telefonnummer  070 776 61 57 (samtal besvaras endast vid Släktkällarens öppettider).

Föreningslokalen är hyrd med adressen Västra Nobelgatan 24 (postadress Västra Nobelgatan 22). Där finns 14 datorer med bredbandsuppkopplat internet. Det finns möjlighet att söka i många olika typer av databaser installerade på våra datorer eller tillgängliga via Internet. Abonnemang på Arkiv Digital, Ancestry, Riksarkivets databaser på SVAR samt EmiWeb.

Flera projekt drivs av medlemmarna. Tidigare: Emigrantregister för Örebro län, "Namn åt de döda" i dödboksregister samt Sveriges Dödbok för församlingar i T-län. Vilande projekt: register för födda vigda döda i Örebro Kommun. Frivilliga krafter är välkomna.

Kurser och studiecirklar arrangeras regelbundet: Allmän släktforskning grundkurs, Släktforskning på Internet, Nybörjarkurs för Disgenanvändare samt Läsning av gammal stil m fl.

Föreningens logotyp som visas på startsidan är speciellt ritad för föreningen av Allan Borgström, 1913-2002.

Här hittar du diverse information om vår förening som du kan ha nytta av.

Välj i menyn ovanför (eller till höger) den avdelning du vill nå.

Årsavgiften 2023 för medlemskap är enligt beslut på 2022 års höstmöte 250 kr för enskild medlem och 100 kr för familjemedlem boende på samma adress.

Anmälan om medlemskap i föreningen Örebro Släktforskare görs enklast genom insättning av årsavgiften på.

Plusgiro 63 59 14-5

Du är här: Hem Föreningen Föreningsinfo